Top
Cognitieve Revalidatie Therapie; Ergotherapeutische Behandeling - 2de herziene druk
  • Cognitieve Revalidatie Therapie; Ergotherapeutische Behandeling - 2de herziene druk
58,30

Auteur: Drs. E.T. van Schouwen
ISBN: 978-90-814446-5-1
 
Cognitieve revalidatietherapie is een reeks geschreven voor ergotherapeuten die actief zijn op het gebied van behandeling van cliënten met hersenletsel. In dit laatste deel van de trilogie gaat de auteur in op het leerproces van de cliënt tijdens de ergotherapeutische behandeling.
Dit boek maakt de ergotherapeut stapsgewijs vertrouwd met de wijze waarop effectieve behandelsessies worden vormgegeven. De vele keuzen tijdens het klinisch redeneren van de therapeut zijn uiteengezet en gekoppeld aan de wetenschappelijk stand van zaken. De besproken onderwerpen zijn de keuzen van oefeningen, de oefenopbouw, het begeleiden en ondersteunen tijdens het leren en het daarbij passend aansluiten bij de cognitieve leervermogens van cliënten.
Dit boek is samengesteld als handboek en leidraad voor de ergotherapeut. Maar vele delen van dit boek zijn ook interessant voor therapeuten werkzaam in aanverwante beroepen of bij zorginstellingen, waarbij voor deze categorie van cliënten veelvuldig aandacht wordt gevraagd.
 
Inhoud
Hoofdstuk 1. Behandelen 
   Ergotherapeutische behandeling van cliënten met cognitieve problemen 
   Ergotherapeutische behandelmodellen 
   Klinisch redeneren rondom de behandeling 
   Optimaliseren van voorwaarden voor het handelen 
Hoofdstuk 2. Kennis, vaardigheden en strategieën
   Kennis
   Vaardigheden 
   Strategieën 
   Leerstadia 
Hoofdstuk 3. Doelen 
   Cliënt- en systeemdoelen 
   Assessment van de noodzaak tot aanpassing van het handelen 
   Behandeldoelen gerelateerd aan het behandelplan 
Hoofdstuk 4. Voorwaarden voor de behandeling 
   Cliënten, de sociale omgeving en hun karakteristieken 
   Motivatie voor de behandeling 
   Timing van de behandeling 
   Vermogen om te revalideren 
   Afstemmen van de behandeldoelen op het leervermogen 
   Creëren van een optimaal handelingsklimaat 
   Karakteristieken van de therapeut 
Hoofdstuk 5. Systematisch vormgeven 
   Algemene opbouw van het leren 
   Basis voor de systematische vormgeving 
Hoofdstuk 6. Behandeloefeningen 
   Taken gerelateerd aan behandeldoelen 
   Activiteiten- of taakanalyse 
   Routinematige aspecten van een taak 
   Niet-routinematige aspecten van de taak 
   Cognitieve belasting 
   Belangrijke elementen van behandeloefeningen 
Hoofdstuk 7. Psycho-educatie 
   Procedurele informatie 
   Ondersteunende informatie 
   Ondersteunende informatie en het model van Crosson 
   Opbouw in psycho-educatie 
Hoofdstuk 8. Aparte oefeningen 
   Geautomatiseerde, reflexachtige vaardigheden 
   Bevorderen van het cognitief vermogen 
Hoofdstuk 9. Systematisch ondersteunen en begeleiden 
   Cues en prompts 
   Ondersteunen - directe aanwijzingen 
   Begeleiding - strategische aanwijzingen 
Hoofdstuk 10. De behandelsessie 
   Voorbereiding van de behandelsessie 
   Uitvoering van de behandelsessie 
   Oefenen 
   Nabespreken 
   Evalueren 
Hoofdstuk 11. Inrichten van de behandelruimte 
   Beoordeling van de behandelruimte 
   Opruimen van de ruimte 
   Ontwerpen van de ruimte 
   Aanpassen van de ruimte voor de individuele behandeling 
Bijlage 1. Strategieën 
Bijlage 2. Materialen en suggesties voor procestrainingen