Top
Cognitieve Revalidatie Therapie; Ergotherapeutische Benadering - 2de herziene druk
  • Cognitieve Revalidatie Therapie; Ergotherapeutische Benadering - 2de herziene druk
58,30

Auteur: Drs. E.T. van Schouwen
ISBN: 978-90-814446-4-4

Cognitieve Revalidatie Therapie is een boekenreeks geschreven voor ergotherapeuten. In dit tweede deel van de trilogie over behandeling van hersenletsel gaat de auteur in op de verschillende benaderingen voor behandelingen in de Cognitieve Revalidatie Therapie. Zij leidt u door een doolhof van uiteenlopende theorieën, modellen en toepasbare methoden. Daarbij maakt zij geen keuze, doch toont aan dat al deze benaderingswijzen naast elkaar succesrijk kunnen zijn. De kundigheid en het inzicht van de therapeut bepalen welke benadering waarschijnlijk het beste resultaat zal geven bij deze cliënt en hoe dus de behandeling zal gaan plaatsvinden. Dit boekwerk is samengesteld als handboek en leidraad voor de ergotherapeut actief op het gebied van behandeling van cliënten met hersenletsel.


Inhoud
Hoofdstuk 1 Ergotherapeutische benaderingen voor therapie 
   Keuze van de benadering 
   Revalideren van cognitieve en executieve processen 
   Afstemmen op cognitieve vermogens 
   Bevorderen van het handelen 
   Methodisch handelen 
Hoofdstuk 2 Bevorderen van aanwezige handelingsvaardigheden 
   Vertrouwen 
   Invloed van het rouwproces 
   Slecht nieuws
   Omgaan met verdriet en boosheid 
   Behandelresultaten 
Hoofdstuk 3 Handelingvoorwaarden creëren; Retrain Approach 
   Theoretische achtergrond 
   Diagnostiek 
   Behandeling 
   Opbouw behandeling 
   Groepsbehandeling voor aandachtsstoornissen 
Hoofdstuk 4 Handelingsvoorwaarden creëren; Feuerstein Approach 
    De theoretische achtergrond 
    Diagnostiek 
    De behandeling 
Hoofdstuk 5 Afstemmen op cognitieve vermogen; Cognitive Disabilities model
    Theoretische achtergrond
    Gedragsniveaus 
    Allen Battery 
    Richtlijnen voor mantelzorgers
    Sensorische diëten 
Hoofdstuk 6 Leren van handelingsvaardigheden; Leervermogen 
    Cognitieve hiërarchie 
    Klinisch redeneermodel voor cognitieve vermogens 
    Leren en trainen 
    De ergotherapeutische benaderingen 
Hoofdstuk 7 Procedureel leren; Neuro-occupational Approach 
    Het conditioneren van het gedrag 
    Model leren
    Diagnostiek
    Gedragsmanagement 
    Behandeling 
Hoofdstuk 8 Episodisch leren; Multicontext Treatment Approach
    Het leren van ervaring 
    Dynamic Interactional Model 
    Diagnostiek 
    Behandeling 
Hoofdstuk 9 Semantisch leren – Counseling en coachen 
    Het leren van feiten, begrippen en relaties 
    Counseling 
    Coachen 
Hoofdstuk 10 Compensatie sociale omgeving; de mantelzorg benadering 
    Training on the job 
    Coachen 
    Multiple Family Discussion Group (MFDG) programma